Любопитно

4 авиационни катастрофи, довели до по-добра безопасност днес

Експертите твърдят, че рискът да загинете в самолет е 1 на 11 000 000, а рискът да загинете в автомобилна катастрофа е около 1 на 5 000. Въздушното пътуване може да бъде свързано с безпрецедентна безопасност, комфорт и скорост, но за съжаление всяка монета има тъмна страна. Сега ще разгледаме четири исторически авиационни катастрофи и значителните подобрения на безопасността, направени след тях.

За да се случи авио катастрофа може да има няколко причини. Около 53% от злополуките с фатален изход са пряк резултат от пилотска грешка. Метеорологичните условия стоят зад 12% от всички самолетни катастрофи. Не на последно място, приблизително 8% от самолетните катастрофи са причинени от саботаж. Друга причина е техническа неизправност.

Излитането и кацането се считат за най-опасните части на полета. По време на тези етапи самолетите летят ниско и бавно и ако възникне проблем, пилотите нямат много време за реакция. От друга страна, ако нещо се случи по време на круизния етап, екипажът на полета има повече време и възможности за разрешаване на проблема. Статистика на Boeing показва, че 20% от злополуките с фатален изход се случват по време на излитането. За сравнение беше изчислено, че само 8% от фаталните самолетни катастрофи възникват по време на круизния етап.

А сега да погледнем катастрофите:

Въздушен сблъсък между полет 826 на United Airlines и полет 266 на Trans World Airlines

Douglas DC-8 се сблъсква във въздуха със Super Constellation Lockheed L-1049 в близост до Милър Фийлд, Ню Йорк, САЩ на 16 декември 1960 г. Катастрофата отнема живота на 134 души, включително шест на земята.

За да получат обширни подробности за бедствието, за първи път разследващите използват данни от така наречената „черна кутия“. Катастрофата кара доставчиците на контрол на въздушното движение да преоценят модернизацията на безопасността на правителствено ниво.

Федералната агенция за авиация, по-късно преименувана на Федералната авиационна администрация, въвежда нови наредби, за да предотврати повторяне на въздушни катастрофи. Едно от правилата изисква всички пилоти, работещи по време на полет с инструменти, да докладват за всички неизправности на навигационното или комуникационното оборудване. Освен това самолетите са ограничени да поддържат скорост от 250 възела в близост до летищата. Douglas DC-8 на United Airlines е летял със скорост 301 възела.

Катастрофата в Тенерифе: KLM полет 4805/Pan Am полет 1736

На 27 Mарт 1977 г. два самолета Boeing 747 се сблъскват на пистата на летището в Лос Родео в Тенерифе, Канарските острови, Испания. Катастрофата, отнела 583 живота, остава най-смъртоносната в историята на авиацията.

Няколко едновременни събития водят до тази трагедия. В същия ден на полетите на KLM и Pan Am терористи взривяват бомба на летище Лас Палмас де Гран Канария. Те заплашват, че ще взривят втора бомба, което принуждава полицията да затвори летището. Много полети, включително полет 4805 на KLM и полет 1736 на Pan Am, са пренасочени към летище Лос Родео.

Летището има само една писта и една основна рульожка, успоредна на пистата, като четири къси рульожки свързват двете. Това води до нахлуване на пистата. Според испанските власти нахлуването и поредицата от неправилна комуникация между двата екипажи и контрольора на въздушното движение в комбинация със намалена видимост са били основни причини за аварията. Самолетът на KLM инициира излитане, докато този на Pan Am все още е на същата писта.

След инцидента властите въвеждат съществени промени в международните разпоредби за авиокомпаниите. Всички контролни кули и летателни екипи по целия свят трябва да използват стандартизирани английски фрази. Йерархията сред членовете на екипажа е променена в полза на вземането на решения по взаимно съгласие. Катастрофата се разглежда и като повратна точка, след която сега се използва стандартното управление на ресурсите на екипажа.

Полет 182 на Air India: най-смъртоностният авиационен терористичен акт преди 11 Септември

На 23 Юни 1985 г. Boeing 747 на Air India лети от Торонто, Канада за Ню Делхи, Индия. Доближавайки се до брега на Ирландия, бомба, скрита в багажника на самолета, избухва. Самолетът се разбива в Атлантическия океан на 200 километра от ирландския бряг, при което загиват всички 329 души на борда.

Катастрофата на Air India не е първата фатална авиационна катастрофа, свързана с експлозия на бомба.

Но след тази трагедия, въздушните превозвачи приемат много по-сериозно рисковете и въвеждат по-обширни мерки за сигурност. Новите програми за сигурност генерират нови подходи за защита на пътниците, летищата и самолетите по целия свят. Новите мерки за сигурност, въведени от Индия и Канада, включват:

  • Физическа проверка на целия багаж с помощта на ръчни устройства или рентгеново оборудване.
  • Контрол на бордните карти.
  • Преглед на сигурността на полетите, кабинните екипажи и всички пътници.
  • Няма изключения за проверка за индийски VIP, служители на посолството или посланици.
  • Постоянно наблюдение на багажа на рампата и в транзитните колички.
  • Приготвяне на храна в сигурна зона
  • Обширни предварителни проверки на летищните работници.
  • Ефективно споделяне на информация за разузнавателна сигурност с вътрешни и международни партньори

Бомба на борда на полет 103 на Pan Am

На 21 Декември 1988 г. самолетът на Pan Am лети от летището в Лондон Хийтроу до летище JFK в Ню Йорк. Boeing 747-100, има на борда си 259 души, включително 16 члена на екипажа. При изминали 30 минути от полета, на височина около 9500 метра, голяма експлозия разкъсва самолета. Самолетът пада на земята и се разбива в град Локерби, Шотландия, оставяйки масивен кратер в центъра на града. Освен всички на борда на самолета, на земята са загинали 11 души.

Разследването, проведено от ФБР и техните шотландски партньори, установява, че полет 103 на Pan Am е унищожен от бомба на борда.

Това ужасно бедствие води до редица предпазни мерки за безопасност, които знаем в днешно време. След катастрофата на полет 103 правителството засилва мерките за сигурност и хвърля изчерпателен поглед върху безопасността на въздухоплавателните средства в САЩ. Фаталният инцидент в Локерби също води до въвеждането на програма за професионална помощ за жертви. Целта на програмата е да гарантира, че семействата на жертвите получават информация и помощ при едно от най-ужасните неща, които могат да се случат на някого.

След инцидента с Pan Am, задължителната проверка на 100% от държания багаж се превръща в широко потвърдена в света процедура. Въпреки че се увеличава времето за обработка на багажа, това прави и пътуването със самолет много по-сигурно.

Етикети

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close