Любопитно

Турбовитлов срещу реактивен самолет: Плюсове и минуси

Един от големите дебати, когато авиокомпаниите правят избор на самолет, е дали той да бъде с турбовитлов двигател или реактивен двигател. Реактивните самолети са по-често срещани в търговската авиацията, но броят на турбовитловите самолети се е увеличил през последната година.

Някои пилоти твърдо предпочитат един тип самолети, докато други виждат предимствата и недостатъците на всеки. Тези пилоти смятат, че най-добрият самолет е този, който е най-подходящ за типа полет, който ще се изпълнява.

Нека разгледаме някой от предимствата и недостатъците на турбовитловите и реактивните двигатели, след което ще видим за какви полети е оптимизиран всеки тип.

Предимства на турбовитловите самолети

  • По-ефективни и по-икономични на къси разстояния

Турбовитловият двигател е по-лек от реактивния, което му осигурява по-добри показатели по време на излитане. Работи по-ефективно, като осигурява по-висока мощност на единица тегло. Оптималния разход на горивото се постига на по-малка височина (в идеалния случай под 8000 метра).

  • Способност за излитане и кацане на по-къси и не-асфалтирани писти

Ако планът за пътуване включва дестинации с по-къси и по-прости писти, турбовитловия двигател има явно предимство пред реактивния. Турбовитловите самолети могат да кацнат на писти с дължина едва 1000 метра в сравнение със средна дължина за реактивните самолети от 1500 метра. Турбовитловите самолети могат да се справят и с не-бетонни писти, които реактивните самолети трябва да избягват. Това означава, че с турбовитлов самолет можете да достигнете до някои от най-трудно достъпните летища.

  • По-ниски разходи за чартър, застраховка, експлоатация и поддръжка

Общата цена на турбовитловите самолети за чартиране, както и за притежаване е по-ниска. По-малкото движещи се части в турбовитловия двигател го правят по-надежден и е по-малко вероятно да изисква задълбочена поддръжка. Тъй като турбовитловите двигатели изгарят по-малко гориво на час в сравнение с реактивните, тяхната цена за работен час е по-ниска.

Недостатъци на турбовитловите самолети

  • По-бавна крейсерска скорост

Тъй като турбовитловите двигатели имат по-ниска максимална крейсерска скорост – средно около 300 възела, инструментална скорост (IAS) в зависимост от самолета – това ще направи общото ви полетно време по-дълго, отколкото би било със реактивен самолет. Въпреки че цената за час работа на турмовитловия мотор е по-ниска, тъй като по-ниската скорост удължава времето на полета, в един момент в полет на по-дълго разстояние, спестяването на разходи ще бъде компенсирано.

  • По-ниска крейсерска височина

Обикновено турбовитловите самолети имат на таван на височината от порядъка на 7500-9000 метра. Ако се сблъскате с турбулентност или неприятни метеорологични условия на тази надморска височина, турбовитловия самолет няма да може да ги избегне, като се изкачи на по-голяма надморска височина, за разлика от реактивния самолет. Това може да доведе до неприятен и неудобен полет.

  • По-малък обхват

По-ниската крейсерска скорост и по-малката надморска височина на турбовитловите самолети предизвикват по-късия обхват на полета. Това означава, че макар турбовитловите двигатели да са чудесни за полети на къси и средни разстояния, те не са предназначени за пътуване на дълги разстояния. Средния им обхват е от около 1850-2400 километра.

Предимства на реактивния самолет

  • Способност да лети на по-голяма надморска височина

Средно, реактивните самолети летят на надморска височина от 10 000 метра и могат да достигнат до височина 13 000 метра. Това е значително по-високо от тавана от на турбовитловите самолети и може да направи разликата между плавен, удобен и спокоен полет и такъв помрачен от многократна турбуленция.

  • По-бързи и тихи

Може да стигнете до дестинацията си по-бързо в реактивен самолет, отколкото бихте го направили с турбовитлов. Реактивните самолети летят със средна крейсерска скорост между 370 и 450 възела. Дизайнът на реактивния двигател също осигурява по-тиха кабина от турбовитловия.

  • По-голям обхват

Благодарение на по-бързите си крейсерски скорости и способността да летят на по-голяма надморска височина, където се подобрява тяхната ефективност, реактивните самолети могат да преминат разстояние от 3000 километра до над 3700 километра. Това ги прави перфектния избор за полети със среден и дълъг обхват.

Недостатъци на реактивните самолети

  • По-ниска ефективност и рентабилност на къси разстояния

Реактивните самолети са най-ефективни при работа с по-висока скорост и по-голяма надморска височина. По време на излитане, при по-ниски скорости и на по-ниска надморска височина, турбовитловите самолети са по-ефективни. Това означава, че за кратки полети с по-малко полетно време, прекарано на крейсерска надморска височина, реактивните самолети ще бъдат по-малко ефективни и ще цената им на час работа ще бъде по-висока.

  • Изискват по-дълги, бетонни писти

Реактивните самолети може да се справят добре с кацането на стандартни летища, но ако искате да достигнете по-отдалечен район с къса писта или тревна писта, няма да имате късмет с тях. Средно, реактивния самолет се нуждае от бетонна писта с дължина поне 1500 метра. За разлика от това, много турбовитлови самолети могат да кацнат на 1000 метра тревна писта.

  • По-скъпа застраховка и поддръжка

През 2016 г. Асоциацията на собствениците и пилотите на въздухоплавателни средства (AOPA) публикува подробна разбивка на почасовите експлоатационни разходи както за реактивни, така и за турбовитлови самолети. Реактивните самолети се утвърждават като по-скъпи за поддръжка от турбовитловите. Допълнителните движещи се части и относителната сложност на реактивния двигател също повишават разходите за поддръжка.

Въоръжени със знания за плюсовете и минусите както на турбовитловите, така и на реактивните самолети, можем да разберем защо опитните пилоти виждат цел за всеки тип самолети.

Етикети

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close