Любопитно

От фризьорка до пилот на Concorde: историята на Барбара Хармър

Когато Concorde извърши първия си полет през 1969 г. и впоследствие първия си търговски полет през 1976 г., свръхзвуковият самолет показа на света, че всичко е възможно. Въпреки че финансовият успех на Concorde може да бъде оспорван, не може да се отрече, че самолетът и до днес е икона. Неговите гладки линии, емблематичният пречупващ се нос и великолепният рев на двигателите Olympus 593.

За някои хора самолетът не само промени въздушните пътувания, но и кариерата им. Един виден пример е Барбара Хармър, която напуска училище на 15 години и става стажант фризьор. Няколко десетилетия по-късно, тя става първата жена, която пилотира Concorde, след като получaва своята квалификация за свръхзвуковия самолет на 25 Март, 1993 г.

Пътят на Хармър да стане първата жена пилот на свръхзвуковия самолет не е лесен; след като напуска училище в ранна възраст, възможностите ѝ са доста ограничени. Хармър обаче се отегчава от работата си като фризьор, работа, която тя върши пет години. Жената става стажант за ръководител на въздушното движение.

Работи като ръководител на въздушното движение на лондонското летище Гетуик, като така започва кариерата си в авиацията. Все пак амбициите ѝ са да се изкачи много по-високо. Тя започва да взема уроци по летене, за да получи лиценз за пилот пилот и в крайна сметка започва да работи като инструктор в училището за летци в Гуудууд. Амбициите на Барбара не спрират дотук. Дамата тегли банков заем от 11 700 долара (10 000 британски лири) и предприема следващата крачка – лиценз за търговски пилот, който получава през Май, 1982 г.

След това на Барбара са необходими над 100 кандидатури за работа, докато най-накрая не започва работа в Genair, малка регионална авиокомпания, която се разпадна през 1984 г. Това е само началото на кариерата ѝ на пилот. Същата година, когато Genair се разпада, Барбара се озовава в British Caledonian. Тя лети на BAC One-Eleven, британски самолет за късо разстояние. Хармър управлява One-Eleven в продължение на три години, преди да премине на три-двигателния McDonnell Douglas DC-10, летящ на дълги маршрути.

Четири години след като тя се присъединява към British Caledonian, British Airways поема авиокомпанията, тъй като първата влиза във тежки финансови времена. По това време Concorde вече лети от 12 години. От около 3 000 пилоти на British Airways, малцина са имали привилегията да пилотират изумителния самолет. И само с около 60 жени пилоти, работещи за авиокомпанията, шансовете жена да седне в пилотската кабина на свръхзвуков самолет са абсурдно малки.

Барбара Хармер обаче побеждава тези коефициенти. British Airways я избира за строгото шестмесечно обучение, преди да получи типовия си сертификат на 25 Март, 1993 г. По-късно същата година тя е Пърфи офицер при полет от летище Лондон Хийтроу до летище Джон Ф. Кенеди в Ню Йорк, създавайки изключителния клуб от жени, които са стоели зад управлението на Concorde. Само две жени някога са постигнали това, като другата е Беатрис Виале, пилот на Air France.

Етикети

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close