Любопитно

Кога авиокомпаниите отписват самолетите?

Както всички знаят, самолетите са скъпи. Цената на един нов Airbus A380, по каталог е 444 милиона щатски долара. Поради тази причина, авиокомпаниите са неохотни понякога да извадят самолет от експлоатация. Но историята показва, че понякога превозвачите са принудени да отпишат самолет (понякога дори чисто нов), или в някои специални случаи, харчат милиони долари повече, отколкото самолетът струва, за да не го отпишат.

Какво значи отписване на самолет?

Преди да се потопим в спецификата на това, какво е необходимо на авиокомпанията за да отпише самолет, първо трябва да разберем какво означава терминът „отписан“.

Реклама

В авиационната индустрия има два термина:

  • Загуба на корпуса (hull loss) – Самолетът е унищожен, не е годен за полети и не може да бъде поправен
  • Отписан (written off) – Самолетът е силно повреден и цената на ремонта е по-висока, отколкото струва самолетът

По-конкретно, ако въздухоплавателното средство е разделено на две, а частите му са разпределени върху писта, тогава говорим за загуба на корпус. Но ако самолетът е повреден при употреба, инцидент или просто изисква задълбочен ремонт, авиокомпаниите могат да изберат просто да отпишат самолета и да го заменят с (понякога по-евтин) нов самолет.

Дали едно въздухоплавателно средство се отписва също зависи от това кой плаща за ремонтите. Ако самолетът е заземен поради повреда (като заземяването на Boeing 737 MAX), действително авиокомпанията ли ще плаща за отписването на самолета? Или производителят? В зависимост от застраховката е възможно въздухоплавателното средство да бъде преустроено, презаверено, пребоядисано и върнато в небето.

Има някои случаи, при които авиокомпанията трябва да отпише самолет. Пример е случка, при която Etihad трябваше да се откаже от чисто нов Airbus A340-600, след като тестовият пилот го вкара в стена във фабриката на Airbus. Предната част на самолета се отцепи и целият самолет трябваше да бъде бракуван.

Bureau of Aircraft Accidents Archives

Авиокомпаниите винаги ли отписват самолети?

Има някои случаи, когато авиокомпаниите избират да направят всичко друго, освен да отпишат самолет.

През 1999 г. самолет на Qantas каца на летището в Банкок по време на силна дъждовна буря, когато излиза извън пистата. Според доклада за катастрофата причините са били комбинация от грешка на пилота, ниска видимост, проблеми с клапите и хидропланирането на самолета на мократа писта. Boeing 747-400 излиза извън пистата, забива носа и десния колесник и два от двигателите са повредени. За щастие след пистата има празно игрище за голф (заради дъжда) и никой не е сериозно ранен.

По всичко личеше, че Boeing-ът ще бъде отписан. Щеше да струва на Qantas повече от покупната стойност на самолета, да поправят щетите. Но в Qantas има нещо, което е по-скъпо от парите и това е репутацията на компанията, че никога не е губила самолет.

Wikimedia Commons

Така Qantas вдигна цената на инцидента, плащайки сумата необходима за чисто нов Boeing 747, за да върне „наранения“ си самолет в небето. Въпросният Boeing 747-400 с номер на опашката продължи да служи на авиокомпанията до Септември 2012 г. (още 13 години!).

Етикети

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close