Любопитно

Капацитета на авиокомпаниите срещу честотата на полетите – кое е по-важно?

Авиокомпаниите трябва да поддържат баланс между голям капацитет на местата и голяма честота на полетите. Превишение на едното или другото би могло да навреди на ценовите им предложения към потенциалните пътници. Но кое е по-важно?

Какво представлява капацитетът на авиокомпанията?

Капацитетът на авиокомпанията е с колко места разполага тя по всеки един маршрут. По-дългите маршрути обикновено се съсредоточават върху капацитета, тъй като за пътуването са необходими по-големи самолети с по-големи резервоари за гориво.

Авиокомпаниите, които се фокусират основно върху капацитета, са:

  • Emirates с тяхната флота от Boeing 777-300ER и Airbus A380
  • Etihad и Qatar Airlines с дължината на своите маршрути
  • Singapoore Airlines с техния обхват и обслужване на най-дългите маршрути в света
Emirates

Обикновено авиокомпания, която се фокусира върху капацитета, използва модела на авиационния център (хъб); което представлява транспортиране на пътници от отдалечени места през централно летище, преди да се отправят към крайната си дестинация.

Какво представлява честотата на полетите на авиокомпанията?

Честотата показва колко услуги за определен период от време може да предостави авиокомпанията. Обикновено маршрутите са на по-къси растояния между две големи градски дестинации, като бизнес пътниците често изискват многократни полети през целия ден.

В Австралия, например, превозвачите извършват до 10 полета на ден между Сидни и Мелбърн. Тези полети се експлоатират от по-малки самолети с капацитет до 200 пътници, като Airbus A320 или Boeing 737.

По-малките самолети се зареждат и почистват по-бързо, пътниците се качват по-лесно, което позволява на по-амбициозните авиокомпании да пуснат полети за една дестинация на всеки час. Освен това някои авиокомпани предлагат „гъвкави билети“, такива, които позволяват на пътниците просто да се появят на летището и да се качат на всеки полет, който заминава за определена дестинация в същия ден.

Авиокомпаниите, които се фокусират основно върху честота на полетите, включват:

  • Всички американски превозвачи имат много плътна домашна мрежа, насочена към гъсти маршрути като Лос Анджелис – Сан Франциско, или Ню Йорк – Чикаго.
  • Korean Air изпълнява най-гъстия маршрут в света между Сеул и Жежу, Южна Корея
Wikimedia

Кое е по-важно?

Първоначално може да изглежда, че няма ясен отговор, но ако погледнем към тенденциите в купуването на самолети, отговора се вижда.

Самолетите с голям капацитет, като A380 и Boeing 747, са на път да си заминат, без нови поръчки и планове за нов дизайн. Тези въздухоплавателни средства се използват предимно на дълги маршрути с голям капацитет.

Wikimedia

И обратно, самолети с малък обем, като например Boeing 737 или Airbus A320, никога не са били по-популярни. Авиокомпаниите отчаяно искат повече самолети, за да могат да предложат на пътниците по-голяма гъвкавост и повече възможности. Дори виждаме, че това се прехвърля и в проектирането на въздухоплавателни средства за дълги разстояния, като Boeing 777X и Airbus A350 предлагат по-малко места, но все пак осигуряват разширения диапазон, който изискват авиокомпаниите.

Етикети

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close