Любопитно
Избрано

10 от най-важните самолети за историята

Летателния апарат на братя Райт

Може би най-важната машина в историята на авиациата е първата – летателния апарат на братя Райт. Използваните от братята техники, като изкривяване на крилото за да управляват крена, както и вертикално кормило за контрол на направлението, помогнали на първите летци да управляват апарата си. Тази концепция за контрол на летателно средство се използва на практика във всеки самолет.

Незадоволени от това, че били първите хора, които полетели, братята искали и да продадат своето изобретение. Опитали да го продадат на САЩ както и на няколко европейски правителства, но неуспешно. Затова направили публична обиколка, на която показали изобретението си. През 1908 във Франция на полетата в Льо Ман, братята правят демонстрация на летателния апарат. Тази тяхна демонстрация вдъхновява авиационната революция в западна Европа, която води до рязък напредък и разбиране на летателните машини.

Реклама

Cessna 172

Cessna 172 Skyhawk е най-продавания самолет в цял свят. За първи път пуснат през 1956, този четириместен, витлов, самолет има продадени над 43 000 бройки и все още се произвежда днес.

Сигурен, стабилен и достъпен Skyhawk-a е основния самолет за обучение на летци в цял свят. Неговата производителност и дълголетие го правят идеалния самолет за любителите пилоти. Успехът на Skyhawk изстрелва Cessna Aircraft Company до доминация в пазара на леките самолети.

Benoist XIV

Братята Райт са доказали, че мечтата на човека да полети е реалност, но малкият самолет Benoist XIV е докарал тази мечта на пазара. Самолета е конструиран специално за да вози пътници, но първоначално е имал проблеми.

През 1913 са първите му опити да се затвърди като самолет за превоз на пътници, но планът се проваля и самолета се разбива. През 1914 дизайнерът на самолета, Томас Бенуа, в партньорство с бизнесмена Персивал Фансле започват да предлагат платени полети между градовете в щата Флорида – Сейнт Питърсбърг и Тампа.

На 10 Януари, 1914 пилотът Тони Янус превозил бившия кмет на Сейнт Питърсбърг – Ейбрахам Фейл по маршрута на щедрата цена от 400 долара. Въпреки, че редовната цена била 5 долара, Фейл спечелил търг за да може да бъде първият пътник.

Bell X-1

Проектиран през 1944 и построен през 1945, Bell X-1 е продукт на изследванията на Национален консултативен комитет за аеронавтика(предшественик на NASA) и Въздушните сили на САЩ. 

Целта на самолета била да премине звуковата бариера и успял, постигайки първия полет със скорост Мах 1 на 14 Октомври 1947, а пилотът Чък Йегер кръстил самолета „Очарователена Гленис“ в чест на жена си.

 Заветът на Bell X-1 е огромен, тъй като изследваните резултати са основа за бъдещите проекти за свръхзвукови самолети.

Lockheed SR-71 Blackbird

Lockheed SR71 Blackbird е далекообхватен, стратегически разузнавателен самолет използван от Въздушните сили на САЩ.

Въпреки факта, че Blackbird прави последния си полет през 1999, той все още държи рекорда за най-бързата скорост на полет, някога записана от въздухоплавателно средство. Записаната скорост е 3529 км/ч, рекорд ненадминат от 1976. 

Веднъж през 1972 SR-71 прелетял от Лондон до Ню Йорк (разстояние 5570км) за невероятните 1 час и 54 минути, но невероятната скорост не е единството уникално в този самолет. Докато е бил в употреба, разузнавача също така е бил самолета летящ на най-високо, способен да лети на височина 85 000 фута или 26 000 метра.

Тези качества, разбира се не са били само за шоу, те помагали на самолета да изпълнява сложни разузнавателни мисии, без да бъде засечен и да се измъква от вражески нападения.

Cirrus SR22

Cirrus SR22 e най-продавания едномоторен, четириместен самолет от представянето си през 2001. Той разполага с конструкция от композитни материали, снабден е с парашут, който обхваща целия самолет.

Парашутната система е спасила повече от 100 живота и дава увереност на младите пилоти, като намаля риска от фатални инциденти в сравнение с други леки самолети.

Boeing 747

Удържайки рекорда за най-голям капацитет на пътници за 37 години, „Джъмбо Джет“ трудно може да бъде объркан, заради „гърбицата“ си, в която местата обикновенно са резервирани за пътниците първа класа.

747 е бил повече от два пъти по-голям от другите самолети по това време. Понеже тогава е нямало компютърно скициране, инженерите ръчно начертали над 75 000 скици и технически рисунки. Boeing дори са построили най-голямата сграда по това време за да могат да произвеждат „Джъмбото“. 

Самолетът е шедьовър на индустриалния дизайн. 747 е трябвало да изпълнява ролята на пътнически самолет само докато Boeing завършили своя дизайн и разработка на свръхзвуков самолет, който щял да бъде конкуренция на Concorde и руския Tu-144. Вместо това, 747 надминал очакваното производство от 400 броя. Днес, повече от 1500 броя са продадени и има поръчки за още.

„Джъмбо Джет“ е превозил повече от 3,5 милиарда пътници—еквивалента на половината земно население. Използван е също за превоз на Президента на САЩ , като е носил и Космическа совалка на гърба си.

Airbus A320

За да настигне най-големия си конкурент – Boeing, Airbus прави крачка напред в технологията през 1980 като налага fly-by-wire управлението и въвежда джойстика в кабината, правейки я по-удобна и широка за пилотите. Резултата е по-малко умора на ръката и по-прецизни команди. 

Първият A320 е доставен през 1988, а самолета се превръща в един от най-добре продаваните. Технологията fly-by-wire започва да се предлага във всички модели на Airbus, включително широкофюзелажния A380 и следващото поколение A350 XWB.

Concorde

Concorde е един от двата свръхзвукови самолети, които са превозвали пътници и се превръща в синоним на луксозно пътуване и богатство.

Прави първи полет през 1969, но не е първият от този тип – построеният в СССР – Tupolev Tu-144 прави първия си полет два месеца по-рано и се смята, че двата самолета ще водят дълга битка на пазара на свръхзвуковия превоз. Въпреки това, разпознаваемия дизайн на Concorde остава най-добре познат в целия свят, като се превръща и във символ на авиационната история.

Прави последния си полет през 2003.

de Havilland Comet

De Havilland Comet се смята както за новатор, така и за трагедия от авиационните историци. Той е първият пътнически самолет, задвижван от реактивни двигатели, способен бил да лети на големи височини  – и донесъл нови нива на комфорт и възможности за пътнически самолет.

Но „Кометата“ има проблеми с конструкцията, които водят до ужасни инциденти, включително три инцидента през 1954 когато самолетите се разпадат във въздуха. Трагедиите са причина да започне по-подробно разследване на катастрофите и сериозни тестове при създаването на нови самолети.

Много инженери са се учили от грешките при de Havilland Comet, което е довело до напредък в самолетостроенето.

А вие кой самолет бихте добавили в този списък?

Етикети

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close